Hvordan bruger du LinkedIn på de unges præmisser?
Hvordan bruger du LinkedIn på de unges præmisser?
At bruge LinkedIn på de unges præmisser er en strategi, der ikke kan undervurderes nok. De unge er eftertragtede som arbejdskraft og kommende beslutningstagere i virksomheder, og de har ikke tid til stilen på LinkedIn. Seks overordnet råd er:
- Vis ægte mennesker: De unge vil se ægte mennesker, ikke gemt bag falske, faglige masker.
- Del flere smil: Personlig og virksomhedshumor fortæller mere end faglighed.
- Se LinkedIn som et social medie: Bibliotekstankegangen er uddøende.
- Kom med hurtigt content: Folks attention-span er indledningsvist kun tre sekunder.
- Løft andre op: Det er mere cool at snakke andre op, end sig selv.
- Overvej unge influencere: Brug til dem til et outside-in tjek af virksomhedens kommunikation.
Ægte mennesker
Den unge generation har ikke tid til det overfladiske. De ældre brugere bærer facader. Alt går op i enten:
- En enorm dyb faglighed
- En samfundskritik (selfie med panderynker)
- Jobnyt (nogle gange: job nyt) eller
- En samfundsperspektivering af hvordan noget på en eller anden vis minder lidt om noget vedkommende selv kan genkende.
De unge vil vide hvem de skal arbejde for eller med, ultimativt ansætte.
Flere smil
I samme boldgade, så er der nok død og ødelæggelse at se og læse om på andre platforme. De unge vil se hvad der potentielt bringer glæde og smil ved at følge / connecte med en bruger eller virksomhed. De vil huske brugeren eller virksomheden som én de kan se sig selv arbejde med eller for.
LinkedIn som et socialt medie
LinkedIn opstod som en karriereportal, der hurtigt blev til CV-bibliotek. Det skabte ikke nok trafik til at folk ofte ville genbesøge platformen. Derfor skulle tidslinjen (feedet) skabe den efterspørgsel. Der, hvor LinkedIn er nu, er samme sted som Facebook (og det er ikke positivt.) Posts er enten meget interne eller påtaget samfundsperspektiverende. Likes tildeles enten af sympati eller for at være en del af den populære holdning. LinkedIn skal være meget hurtigere, mere som et socialt medie, som fx Instagram eller TikTok.
Hurtigt content
Menneskers attention span er 8.25 sekunder. Guldfisks ditto er 9 sekunder. Content, indhold, skal være hurtigere fængende. De unge, og de fleste andre, giver dig tre sekunder til at fange deres opmærksomhed, og yderligere fem-seks sekunder til at fastholde dem resten af tiden. Du kan have verdens bedste budskab, men få giver dig chancen for at blive hørt, hvis du ikke præsenterer det anderledes.
Løft andre op
Det bedste content løfter andre op eller afvæbner dig selv. Ved at fremhæve andre, der fx. har hjulpet, tilbyder noget cool eller har gjort noget uventet, både inviterer brugeren eller virksomheden til interaktion med sit publikum, og viser implicit en likeable side af sig selv.
Unge influencere
Det er populært at kalde dem influencere, men det er deres job. I Virtuly har vi en mission om at gøre LinkedIn cool for unge mennesker,. Det starter egentlig ret banalt med at vores influencere overvåger platformen og noterer alt det, der virker på dem. Det indhold løfter de op på forskellige måder; i blogs, indlæg, videoer mv. Samtidig laver de content for virksomheder, der gerne vil smage på hvordan de unge ville kommunikere til sig selv, hvis de var i virksomheden. Det giver en enorm kreativ og, ofte, ret underholdende proces.
Konklusion
LinkedIn enten forandrer sig markant, eller dør, fordi de unge finder et andet medie, hvor de kan interagere professionelt. Dem, der forstår at bruge LinkedIn på de unges præmisser, gør det strategisk, fordi de rammer unge, der er eftertragtede som arbejdskraft og kommende beslutningstagere i virksomheder.
Hos Virtuly er det vores mission at ændre platformen og vi giver gerne virksomheder en gratis smagsprøve på hvad vi mener. Kontakt os i dag.